Skutki nadmiaru błonnika w diecie

Jaka jest prawidłowa dieta? Zapamiętaj trzy proste zasady, które wyjdą Ci na zdrowie: RACJONALNA, OPARTA NA PRODUKTACH WYSOKIEJ JAKOŚCI, a przede wszystkim – UROZMAICONA. Żaden ze składników odżywczych nie powinien występować w nadmiarze ani niedoborze, ponieważ zarówno jeden, jak i drugi stan nie jest korzystny dla organizmu.

Błonnik pokarmowy pełni wiele ważnych funkcji, szczególnie w obrębie przewodu pokarmowego. Mimo wszystkich pozytywnych właściwości tej substancji, spożywanie jej w nadmiarze wiąże się z działaniami ubocznymi.

Błonnika w sam raz

Zalecane spożycie błonnika mieści się w granicach 30-40g na dobę. W rzeczywistości menu znacznej części naszej populacji te granice przekracza, ale w dół… Czym jest to spowodowane? Spożywaniem produktów wysokoprzetworzonych, które w wyniku różnych procesów technologicznych zostały pozbawione błonnika, a często także cennych substancji odżywczych.

Ponadto, wraz ze wzrostem cen obserwuje się spadek spożycia warzyw i owoców, które uważa się za jedne z najbogatszych źródeł włókna pokarmowego.

Kto narażony na nadmiar błonnika?

Niektórzy jednak są narażeni na jego nadmiar w diecie. Dotyczy to głównie wegetarian, wegan, a także pasjonatów zdrowego odżywiania, którzy nie zawsze zdają sobie sprawę ze skutków spożywania zbyt dużych ilości tej substancji.

Błonnik jest znany głównie jako antidotum na zaparcia i regulację perystaltyki jelit. Paradoksalnie, spożywanie go w dawkach wyższych niż 50-60g może przynieść zupełnie odwrotny skutek! Ma to miejsce przede wszystkim wtedy, kiedy zwiększeniu podaży błonnika nie towarzyszy zwiększona podaż wody…

Za mało wody, czyli o skutkach odwrotnych od zamierzonych

Błonnik chłonie wodę i głównie dzięki tej właściwości rozmiękcza masy kałowe. W przeciwnym wypadku przyczynia się do tworzenia zbitych i suchych resztek pokarmowych, które zalegają w jelitach i powodują dalsze problemy z wypróżnianiem.

Ponadto zbyt wysoka ilość włókna pokarmowego w diecie, a nawet nagłe zwiększenie jego spożycia może wiązać się z:

  • silnymi, skurczowymi bólami brzucha,
  • uczuciem wzdęć,
  • przelewania w jelitach.

Nie wszystko dobre, co dotyczy przyspieszonej perystaltyki

Należy pamiętać, że błonnik ogranicza wchłanianie niektórych substancji odżywczych. Dlaczego? Tak działa przyspieszona perystaltyka.

Szybsze ruchy w jelitach = krótszy czas wchłaniania

Dodatkowo błonnik wiąże niektóre składniki pochodzące z pokarmów. Uniemożliwia to im przedostanie się do krwi, a tym samym nie są wykorzystywane przez organizm. Oznacza to, że nadmiar błonnika może skutkować niedoborami żywieniowymi. Szczególnie dotyczy to:

  • żelaza,
  • magnezu,
  • cynku,
  • wapnia.

Jak groźne mogą być niedobory?

  1. Żelazo jest mikroelementem niezbędnym w procesie produkcji czerwonych krwinek oraz czynnikiem koniecznym dla transportu tlenu w organizmie. Jego niedobory są przyczyną niedokrwistości, na którą narażoną są szczególnie kobiety, kobiety w w ciąży oraz niemowlęta.
  2. Magnez jest konieczny dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia oraz układu nerwowego. Obniżenie jego stężenia we krwi objawia się zaburzeniami pracy serca, nadpobudliwością i zaburzeniami koncentracji.
  3. Z kolei niedobory cynku mogą skutkować zaburzeniami układu odpornościowego czy pogorszeniem stanu skóry.
  4. Wapń natomiast to pierwiastek o kluczowym znaczeniu dla zachowania odpowiedniej struktury zębów i kości, a także działania układu mięśniowego. Jego niedobory wiążą się z rozwojem osteoporozy i krzywicy u dzieci.

Czas na wnioski. Jaka jest najważniejsza cecha zdrowego odżywiania? Umiar, złoty środek. Pamiętaj, dieta ma być racjonalna, oparta na produktach wysokiej jakości i urozmaicona.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>